2/20/2008

renungan: SIBUKKAN DIRIMU

Suka saya meng'quote'kan kata-kata ustaz hasrizal dalam entrynya..

“Jika mahu terselamat dari fitnah cinta yang membuang makna dari usia, sibukkanlah diri! Sibukkan diri dengan aktiviti berpersatuan, hidup biar ada perjuangan. Ada sesuatu yang diperjuangkan. Kerana sesungguhnya air yang statik tidak mengalir akan rosak akibat statiknya ia. Pemuda yang banyak masa lapang tanpa perjuangan, akan dibunuh oleh masa lapangnya itu”

(saifulislam.com)

sampai bila kita nak hidup dalam tempurung? tempurung yang mana dikatakan medan untuk memperbaiki diri, sampai bila kita mahu hidup di dalam keadaan kita sendiri sahaja, tanpa mempedulikan rakan-rakan diluar tempurung? keluarlah wahai sahabat, keluarlah dari tempurungmu itu, libatkanlah dirimu itu dengan keadaan di luar tempurungmu itu, kerana diluar sana menjanjikan kejayaan kita, ALLAH telah berjanji, Islam akan bangkit semula suatu hari nanti, tanyalah diri sendiri, adakah aku tergolong dalam orang-orang yang menaikkan martabat islam didunia, ataupun sebaliknya.. fikirkanlah...

fikir2kanlah wahai sahabat, jika ada dosa yang kita lakukan, maksiat-maksiat yang tidak berguna, tanyalah dirimu sendiri...adakah masa lapangmu itu yang menjadi pembunuhmu..??

sekian wassalam..

2 comments:

Unknown said...

huhu..
sungguh benar kata-katamu itu..

erm..mcmana nak sibukkan diri ek??

sememangnye masa lapang tu betul2 pembunuh..
mcm skrg ni..

huhu..

Khalid Jimat said...

sibukkanlah diri dengan aktiviti yang membina potensi diri anda...membaca, bersukan, membina jaringan komunikasi , menyunbang kepada masyarakat etc.

dalam waktu yg sama jgn lupa sibukkan diri juga dengan ibadah2 puasa sunat, zikir, tadarus etc.

semakin dekat kita dengan Allah , semakin dekat kita dgn kejayaan

semakin sibuk kita dengan kerja bermanfaat, semakin jauh kita dari kerja2 tidak bermanfaat eg. main game berjam2, baca komik berjam2 etc.